Uitgangspunten voor het schrijven van een goede klant-case

25 april 2016 | Simplefly

Een van de belangrijkste redenen voor een bedrijf om een website te hebben is het omzetten van leads in conversie. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat een klant direct vindt wat hij of zij zoekt. Voor de meeste potentiële klanten is dat een antwoord op de vraag: past dit bedrijf bij mij? Kunnen zij me bieden wat ik vraag? Uiteraard kun je hier zelf antwoord op geven, maar soms is het overtuigender om dit niet zelf te vertellen, maar om het een van je huidige klanten te laten doen. Het tonen van een paar goede, aansprekende klantcases geef een potentiële klant inzicht in jullie werkwijze zonder dat het overkomt als een salespraatje. Maar hoe schrijf je een goede, aansprekende case?

1.Selecteer de klanten

Selecteer een stuk of zes klanten met uiteenlopende profielen. Zoek een goede vertegenwoordiging van je klantenkring, waarbij zowel kleine als grote cases aan bod komen. Zorg voor leuke, aansprekende (indien mogelijk: liefst bekende) bedrijven met een verschillend profiel en een verschillende omvang. Uiteraard is het belangrijk dat je een goede relatie met de klant hebt, maar het is bijvoorbeeld soms juist verrassend om ook eens een klant aan het woord te laten met wie je ook wel eens een strubbeling hebt gehad of een probleem mee hebt gehad waar je samen uit bent gekomen. Dit geeft een eerlijk en oprecht beeld.

2. Houd een interview

Als je bij de klant langs gaat voor een interview is het belangrijk dat dit zo oprecht en authentiek mogelijk blijft. Als het goed is heb je een klant uitgezocht die tevreden over je is, dus probeer een klant niet teveel woorden in de mond te leggen of te regisseren. Dit komt gemaakt over, en kan het enthousiasme temperen. Zorg dat je je goed hebt ingelezen in de klant, en goed op de hoogte bent van de ins en outs van het project of de opdracht die je voor deze klant hebt gedaan. Tijdens het gesprek kun je o.a. de volgende vragen als leidraad gebruiken:

  • Wat was de situatie voordat je met ons bedrijf in aanraking kwam? Wat wilde je bereiken, en waar liep je tegenaan?
  • Hoe kwam je in aanraking met ons bedrijf?
  • Waarom besloot je om voor ons te kiezen? Wat sprak je in ons aan?
  • Hoe is het vervolgtraject verlopen? Welke stappen zijn er ondernomen?
  • Wat was het eindresultaat? Was dit wat je had verwacht?
  • Hoe vond je het om met ons te werken? Wat vond je in het bijzonder prettig? Waren er punten voor verbetering?
  • Hoe zou je op een bondige manier je ervaring met ons bedrijf omschrijven?

Deze vragen zijn natuurlijk een leidraad, en kunnen worden afgestemd op het specifieke bedrijf of project. Wat vooral belangrijk is, is om door te vragen op de positieve punten. Kijk waar mensen echt enthousiast over praten, en vraag dan wat verder!

Het is natuurlijk altijd leuk om een foto bij de case te plaatsen, dus probeer een fotograaf mee te nemen als dat kan. Tenslotte is het belangrijk om af te stemmen met de organisatie in hoeverre je iemand direct mag quoten, of je zijn/haar naam en de bedrijfsnaam op je website kunt plaatsen en of de contactpersoon de tekst nog wil lezen en goedkeuren voordat je hem plaatst.

3. Schrijf je case study

Schrijf op basis van het interview de case study. Hoewel de structuur een beetje afhangt van de opzet van het template van je case-pagina is een volgende globale opbouw logisch en duidelijk:

  • Begin met een introductie van het bedrijf. Je zou dit ook in een apart blokje op de pagina kunnen plaatsen, in de vorm van een bedrijfsprofiel. Je kunt hier wat kenmerken opnemen zoals de grootte van de organisatie, het type, de branche of het soort werkzaamheden. Indien je toestemming hebt kun je dit aanvullen met een logo van het bedrijf, foto van de contactpersoon en zijn/haar naam.
  • Beschrijf vervolgens de situatie en ‘de probleemstelling’ van de klant. Waar liepen ze tegenaan? Beschrijf deze stap zo persoonlijk en herkenbaar mogelijk, zodat potentiële klanten zich kunnen herkennen in deze situatie.
  • Ga vervolgens kort en bondig in op hoe jouw bedrijf dit probleem heeft aangepakt en uitgevoerd. Zorg dat je niet te ver uitweidt; houd dit stuk bondig en pro-actief. Als je een zeer specifieke werkwijze hebt dan is het goed om dit te laten terugkomen, maar richt je vooral op het resultaat.
  • Toon het eindresultaat zo concreet mogelijk. Onderbouw dit resultaat indien mogelijk met cijfers of beeldmateriaal.

Om een leuke, leesbare klantcase te schrijven is het belangrijk om zo dicht mogelijk bij de klant te blijven. Onder de voorwaarde dat er genoeg bruikbaar materiaal is uit het interview is het meestal een goed idee om een paar leuke, aansprekende quotes te gebruiken. Als je parafraseert, houd het dicht bij de originele uitspraken. Verzand niet teveel in details en wees kort, bondig en vooral concreet. Bedenk altijd: wat wil een potentiële klant graag lezen?

4. Afwikkeling

Bied de tekst aan ter goedkeuring aan de klant, en vraag of de quotes kloppend zijn en gebruikt mogen worden. Vergeet vervolgens niet je klant te bedanken voor zijn of haar medewerking door middel van een persoonlijk bedankje of bloemetje!

Wordt jij de volgende klantcase in ons portfolio?

Vond je dit artikel nuttig en ben je op zoek naar een duurzaam digital agency? Neem dan contact met ons op voor een kop koffie!