Tips voor zoekmachinevriendelijke teksten

11 januari 2011 | Joram Dees

Het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten wordt in vaktermen ook wel SEO-copywriting genoemd. SEO copywriting is het schrijven of redigeren van webteksten voor zoekmachines. Door slim gebruik van zoekwoorden, synoniemen en het neerzetten van een goede structuur van de teksten kunnen pagina’s aanmerkelijk hogere posities bereiken in zoekmachines als Google. Het gevolg: meer bezoekers en (hopelijk) meer conversie.

SEO-copywriting: de enige weg naar Rome?

Beslist niet! Het optimaliseren van je webteksten voor zoekmachines is slechts een onderdeel van het geheel van SEO-activiteiten die leiden tot hogere posities. Het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten is (een belangrijk) onderdeel van algehele contentoptimalisatie (afbeeldingen, video’s, meta-data, microformats, etc.). Daarnaast moet de site technisch in orde zijn – en wellicht het belangrijkste – moet er een sterk linknetwerk zijn.

Aan de slag met SEO-copywriting

Er zijn vele artikelen op het web beschikbaar die diep ingaan op SEO-copywriting. Het is afgelopen jaren een echt vakgebied geworden en daarom doe je dit onderwerp in één post niet zomaar uit de doeken. Toch een paar praktische tips / quick wins om je webteksten te verbeteren:

  • Analyseer je onderwerp: bepaal het belangrijkste zoekwoord en eventuele synoniemen en verwante/ondersteunde keywords
  • Zorg voor relevante zoekwoorden in zowel de paginatitel (de titel die je in je browser bovenin ziet), de H1 (de hoofdkop van de pagina) als de content.
  • Gebruik voor subkopjes de H2-tag en voor sub-subkopjes de H3 tag, enz.
  • Zorg ervoor dat het zoekwoord en de synoniemen regelmatig voorkomen op de pagina. Het heeft geen zin om het woord zo vaak mogelijk te herhalen; 3 of 4 keer volstaat vaak al.
  • Zorg dat het belangrijkste zoekwoord in elk geval aan het begin van de tekst (‘linksboven’) op de pagina voorkomt.
  • Plaats relevante links naar andere en externe pagina’s. Gebruik hiervoor goede ankerteksten.

Tot slot: verlies de gebruiksvriendelijkheid niet uit het oog: een tekst die goed voor Google is, is nog geen goed converterende tekst. Vraag je altijd af waar je potentiele bezoeker naar op zoek is. Goed vindbare teksten zijn afgestemd op de zoeker. Google probeert het gedrag van de zoeker altijd zoveel mogelijk na te bootsen.

De perfecte webtekst

De kunst is dus om een goed vindbare tekst te schrijven, die tevens prettig leesbaar is voor een bezoeker en deze (waar nodig) tot actie aanzet. Een mooie uitdaging dus, maar gelukkig zijn er tegenwoordig experts op dit vakgebied. De meeste zoekmachinemarketingbureaus hebben SEO-copywriters in dienst.

Aanvullende bronnen:

Toevoegingen of vragen? Laat een reactie achter!