Social media als platform voor azijnpissers

18 november 2010 | Joram Dees

Iedereen kent wel iemand die een website kan ontwerpen. Maar wat onderscheidt de professional van de amateur? Kan een grafisch vormgever ook een website ontwerpen of heb je een specialist nodig?

Een paar jaar geleden verzon iemand de term webcare en bleek het een schot in de roos. Grote bedrijven startten met een webcareteam en gingen actief aan de slag om negatieve geluiden rond diensten en producten de kop in te drukken. Zo langzaam aan lijkt de toenemende aanwezigheid van webcare teams en de toenemende aandacht van conventionele media voor sociale netwerken als Twitter echter een voedingsbodem voor ongegeneerd klagen.

Wat is webcare eigenlijk?

Allereerst even een korte introductie voor de leken. Webcare komt feitelijk neer op pro-actieve online klantenservice. Dus in plaats van klanten die bellen met klachten, wordt het web actief afgespeurd op zoek naar klachten. Hier wordt vervolgens actie op ondernomen, in welke vorm dan ook. Soms succesvol, soms minder succesvol.

We worden gehoord, dus…

…dus spuien we zonder nuance, het liefst zo generaliserend mogelijk onze kritiek. Het liefst op Twitter, maar die berichtjes plaatsen we automatisch door naar Facebook, Hyves en LinkedIn, zodat de wereld ziet hoe oneerlijk we behandeld worden. Of het nu gaat om T-Mobile, UPC of Ziggo, elke mindere ervaring is minstens drie Tweets en 10 retweets waard. Want social media is de digitale revolutie; de consument aan de macht!

Niets nieuws onder de zon

De zelfde Youp van ’t Hek die 21 jaar geleden het merk Buckler omver haalde, doet anno 2010 een zelfde poging met T-Mobile. Een succesvolle, maar vooral sympathieke actie die hij breder trekt dan alleen T-Mobile. Maar helaas ook weer inspiratie voor de azijnzeikers. Deze mensen zullen altijd wel een platform blijven vinden.

Dus wanneer je actief bent in webcare: pick your battle, zoals Floor van Riet mooi verwoorde in zijn artikel op Frankwatching. En neem sommige online discussies met een flinke korrel zout…