Is jouw website klaar voor online marketing?

17 februari 2011 | Joram Dees

Wanneer klanten ons inschakelen voor online marketing diensten, maken we meestal eerst een uitgebreide analyse van de site. Uit deze analyse komen veelal (technische) verbeterpunten voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) naar boven, maar ook suggesties op het gebied van usability en bijvoorbeeld integratie van sociale netwerken.

In dit artikel alvast een aantal suggesties om zelf mee aan de slag te gaan. Dit kan overigens ook betekenen dat je webbouwer eerst nog even aan de slag moet!

Website- en navigatiestructuur

  • Heeft je site veel pagina’s en nog geen sitemap? Voeg deze dan toe! Ook al zie je zelf de toegevoegde waarde niet, voor veel bezoekers is het een houvast. Vergelijk het met de inhoudsopgave van een boek. Zorg daarnaast eventueel voor een XML-sitemap voor zoekmachines.
  • Zorg dat je hoofdmenu goed te begrijpen is door zoekmachines; en dus niet bestaat uit afbeeldingen, maar uit tekst. Het hoofdmenu is bij voorkeur opgebouwd als HTML-list.
  • Zorg dat niet bestaande pagina’s een 404-melding geven en dat je werkt met zoekmachinevriendelijke 301-redirects, wanneer je bijvoorbeeld een pagina verplaatst.

Toegankelijkheid en usability

  • Heeft je site al een zoekfunctie? Zeker sites met enige omvang verdienen een zoekfunctie, bij voorkeur rechtsboven op elke pagina. Ook dit biedt een bezoeker houvast. Daarnaast kun je in Google Analytics de zoekopdrachten bijhouden, wat interessante informatie oplevert.
  • Bestaat je doelgroep (deels) uit mensen met een beperking of ouderen? Zorg dat de teksten vergroot kunnen worden en dat er bij inzoom geen overlapping van vlakken optreedt. Je zou in dit geval ook kunnen overwegen je te committeren aan het Waarmerk Drempelvrij.
  • Formulier of invulveld? Zorg dat de submit-button ook met ‘enter’ te bedienen is.
  • Zorg ervoor dat je logo linksboven in de site staat (op elke pagina) en  naar de homepage verwijst.
  • Hebben de teksten genoeg contrast met de achtergrond? Waar dit in brochures wel het geval kan zijn, kunnen teksten op een beeldscherm soms slecht leesbaar worden.
  • Heeft je website al een favicon – zo’n icoontje dat je in je browser ziet? Zo nee, voeg het toe! Kleine moeite, en het zorgt voor herkenbaarheid, zeker nu mensen steeds meer browsen met tabs. Gebruik bijvoorbeeld deze site om een favicon te maken. Deze moet vervolgens in de websiteroot (hoogste bestandsniveau van je website op een server) geplaatst worden.
  • Hoe snel is je site? Dit vinden zoekmachines steeds belangrijker, maar ook voor je bezoekers is het erg prettig. Hoe sneller, hoe beter! Laat eens (door ons) checken wat er nog te optimaliseren valt. Gebruik bijvoorbeeld Pingdom Tools om een beeld te krijgen van de snelheid van je website.

Opzet HTML

Om de site goed toegankelijk te maken voor mensen en zoekmachines, is het belangrijk dat de broncode van een pagina (HTML) gestructureerd, volgens webstandaarden en -richtlijnen, is opgebouwd.

  • Zorg dat belangrijke hyperlinks door zoekmachines te volgen HTML zijn, en niet bijvoorbeeld Javascript – wat lastiger te volgen is door zoekmachines.
  • Frames in je site? Forget SEO!
  • Zorg dat afzonderlijke pagina-elementen die belangrijk zijn voor zoekmachineoptimalisatie, los te beheren zijn in je CMS. Denk aan de title (‘browsertitel’), de paginatitel (H1-tag) en de meta-description tag. Het is daarnaast mooi als je ook het navigatielabel in je menu’s apart kunt beheren.
  • Zorg dat de HTML-tags gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn. Denk aan vetgedrukte teksten (‘strong-tag’), koppen en tussenkoppen (h1, h2, h3, etc.), opsommingen (HTML-list).
  • Haal je site eens door de W3C Validator en laat je webbouwer de foutmeldingen verhelpen.

Ook handig voor je bezoekers: wees sociaal

  • Verwijs je naar de sociale netwerken (Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube, etc.) waarop je actief bent? Nee? Gemiste kans!
  • Kunnen je bezoekers je artikelen en pagina’s delen met anderen? Gebruik hiervoor bijvoorbeeld AddThis.
  • Deel je vondsten, nieuwe berichten en via beschikbare sociale netwerken, maar blijf hier niet bij. Doe mee, engage!

Tot slot…

De bovenstaande lijst is nog lang niet volledig, maar zeker een mooie aanzet om aan de slag te gaan.

Tot slot nog een tip: ga niet alleen uit van wat jij denkt of ziet. Wat er op jouw super-de-luxe haarscherpe LED-beeldscherm perfect uitziet ziet er op een oude monitor met een lage resolutie en weinig contrast wellicht helemaal niet uit. Bekijk je site dus ook eens in andere browsers en op andere computers, tegenwoordig wordt naast Internet Explorer ook veel gebruik gemaakt van Firefox en Google Chrome.

Toevoegingen, vragen of zegt dit je allemaal helemaal niets? Laat een reactie achter of neem contact met ons op!