Humor als linkbuildingstrategie

24 november 2010 | Joram Dees

Het is tegenwoordig relatief gemakkelijk een site neer te zetten die technisch in orde is en qua content geoptimaliseerd is voor zoekmachines (en bezoekers!). Wat de grootste uitdaging in zoekmachineoptimalisatie (SEO) blijft is het verkrijgen van kwalitatief goede links. Een goed linknetwerk heeft namelijk een enorme impact op posities in zoekmachines. Dit moet op zijn beurt natuurlijk weer leiden tot kwalitatief bezoek en conversies.

Maar hoe krijg je een goed linknetwerk?

Het begint vaak met het aanvragen van linkjes bij startpagina’s, themagerelateerde sites en andere sites die relatief makkelijk links weggeven. Toch zet dit niet de benodigde zoden aan de dijk. Dit gebeurt pas door het inzetten van grotere middelen. Daarbij staat het creëren van linkbait (‘aas’ voor potentiële linkplaatsers) centraal. Over linkbuilding zijn vele goede artikelen over geschreven, dus dat ga ik hier niet herhalen.

De oplossing: humor

In het experimenteren met het delen van interessante content van mijn blog is mij een ding bijgebleven de afgelopen tijd. Je kunt nog zoveel persberichten versturen naar relevante blogs, interessante artikelen schrijven en whitepapers schrijven; humor verslaat ze alle. Misschien levert dit niet altijd de allerbeste links op, maar door de lage inspanning is het zeker een winner. Ik ondervond het aan den lijve toen ik een grappige marktplaats advertentie op dit blog en Twitter deelde.

Eigenlijk is het net als in het echt: de spreker die actief gebruik maakt van humor heeft de aandacht van zijn toehoorders.