SEO Tips: 5 don’ts voor linkbuilding

14 maart 2011 | Joram Dees

De wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is eigenlijk net als het echte leven. De één werkt hard om eerlijk aan zijn geld te komen, terwijl de ander een beetje vuiligheid niet schuwt om snel geld te verdienen.

Zo zijn er voorbeelden van linkbuildingstrategieën die (nog) wel werken, maar waarvan je eigenlijk niet wilt dat Google erachter komt. Ik zet een vijftal don’ts voor je op een rij, maar eerst even een uitleg over linkbuilding.

Wat is linkbuilding?

Als je website helemaal geoptimaliseerd is voor zoekmachines -dus je gebruikt de juiste zoekwoorden, de structuur is logisch en technisch zit alles goed in elkaar- dan ben je er nog niet. Om hoog in Google te kunnen komen, zul je moeten werken aan de populariteit van je websitepagina’s. En dat doe je met linkbuilding. Linkbuilding betekent: het verkrijgen van zoveel mogelijk (kwalitatieve) links naar je website. Linkbuilding is een proces dat veel tijd en aandacht kost, vandaar dat vaak wordt gezocht naar de quick-en-dirty oplossingen.

1. In 1x gratis aanmelden bij honderden websites

Gouden bergen worden je beloofd: laat voor weinig geld je link doorsturen naar honderden directories, zoekmachines, etc. Het resultaat? Je site is wellicht aangemeld bij een hele lijst directories, maar de kwaliteit is dramatisch. Uiteindelijk werkt het negatief op je posities in Google.

2. Contentfarms

Google heeft onlangs een algoritmewijziging doorgevoerd die effect gaat hebben op 11,8% van de zoekopdrachten. De grootste ‘slachtoffers’ zijn contentfarms: websites met een enorme verzamelijk niet-unieke content. Hoewel deze wijziging allereerst wordt doorgevoerd in de Verenigde Staten, is de kans groot dat dit op termijn ook in het Nederlandse Google wordt doorgevoerd. Moeite doen om op deze contentfarms links te verkrijgen, levert dus uiteindelijk niet een duurzaam resultaat op.

3. Websites met vreemde, gegenereerde content

Kijk eens op wowgolds.us (bewust niet gelinkt). De enorm lange pagina bevat vreemde, nutteloze content. Er zijn bureaus die honderden van dit soort pagina’s gebruiken om te linken naar hun eigen site of die van hun klanten. Daar behalen ze zelfs resultaat mee, maar voor hoe lang?

4. Linkruil

Linkruil is het ruilen van links met een andere website: een veelvoorkomende methode voor linkbuilding, maar absoluut geen lange termijnaanpak. Veel directories gebruiken linkruil om ook weer links naar hun eigen website te krijgen. Google waarschuwt webmasters dat dit soort praktijken in strijd zijn met de richtlijnen die Google hanteert. Dit betekent in de praktijk dat Google’s algoritme steeds scherper wordt op het ontdekken van linkruil.

5. Betaalde links

Een moeilijk onderwerp: Google wil niet dat je betaalt voor organische links. Je kunt zelfs de klokkenluider spelen en Google op de hoogte stellen van websites die het niet zo nauw nemen met deze richtlijnen. Waarom een moeilijk onderwerp? In sommige gevallen kun je indirect betalen voor content die je plaatst, bijvoorbeeld bij een persberichtenservice. Het is de vraag of je dan kunt spreken van een betaalde link. In andere gevallen is het duidelijker: als een website een maandelijks bedrag vraagt voor het plaatsen van een link: don’t do it. Het kost je geld en als je concurrent je verlinkt :), dan betaal je alleen voor plaatsing en niet voor de waarde die de link doorgeeft.

Linkbuilding: hoe dan wel?

Het moet gezegd worden: linkbuilding is een arbeidsintensieve bezigheid. Het kost je uren die je eigenlijk liever ergens anders aan zou willen besteden. Een deel van het handwerk blijft echter nodig bij linkbuilding, zoals bijvoorbeeld het aanvragen van links bij relevante directories.

De beste manier echter om in korte tijd veel goede links te verkrijgen is het publiceren van relevante (lees: interessante, nuttige, unieke, niet-verkoop-gerichte) content. Door relevante content slim te publiceren en te delen met anderen, creëer je een ‘buzz’, waardoor mensen uit zichzelf gaan linken naar je website. En als mensen dat niet doen, dan moet je iets aan je content doen.

Ervaringen of meer weten over linkbuilding? Laat het ons weten!