5 tips voor duurzame zoektermen (SEO)

1 februari 2011 | Joram Dees
Bij zoektermenonderzoek bepaal je welke zoektermen je gaat gebruiken om je website te optimaliseren voor Google (en andere zoekmachines). In dit artikel geef ik 5 tips voor hoe je zoektermen kunt bepalen die op lange termijn veel websitebezoek genereren, maar ook leiden tot conversie. Hoe eerder in het proces van het ontwikkelen van een website wordt nagedacht over een goede opbouw en gebruik van zoektermen, hoe beter.

1. Conversie: bepaal je doelen

Uiteindelijk wil je dat je websitebezoekers een product bestellen, contact opnemen, een ticket kopen, ofwel dat ze overgaan tot conversie. Het kiezen van de juiste zoektermen begint met het bepalen van het doel van een website, op een hoger niveau. Bijvoorbeeld: ‘het online verkopen van notebooks’ of ‘bezoekers inspireren om naar onze winkel te komen’. Deze doelen kun je meetbaar maken, door het formuleren van KPI’s (key performance indicators), maar hier zou ik een apart artikel aan kunnen wijden.
Daarnaast heeft elke individuele pagina op een dieper niveau weer een eigen doel. Een categoriepagina heeft niet als directe doel een conversie, maar geeft websitebezoekers een overzicht van onderliggende pagina’s. Met het voorbeeld van de notebooks krijg je dan iets als dit:

Pagina Doel Zoekwoord
Homepage Doorklik naar aanbieding of categorie Notebooks aanbiedingen
Categoriepagina Doorklik naar productpagina Notebooks vergelijken
Productpagina Klik op bestelknop Notebook X bestellen
Winkelmandje pagina Ingevuld formulier, klik op ‘bestelling plaatsen’ N.v.t.*
Bedankpagina Vertrouwen bij bezoeker wekken N.v.t.*
*de pagina voor het winkelmandje en de bedankpagina kun je het beste een noindex meegeven, zodat deze niet worden geïndexeerd door zoekmachines.

Afhankelijk van het type website, kan zo een structuur worden bepaald voor de opbouw van zoekwoorden per pagina. Overigens zou je voor de doelstelling per pagina ook weer aparte kpi’s kunnen formuleren, als dit tenminste relevant is voor de omvang van je online marketing.

2. Zoektermanalyse: onderzoek wat mensen intypen

Met alleen je productnamen of -types bepalen ben je nog niet klaar. Iemand kan op notebook zoeken, maar ook net zo goed het zoekwoord ‘laptop’ gebruiken. Er zijn diverse tools die goede suggesties geven voor het bepalen van zoekwoorden. Bijvoorbeeld het gratis Google AdWords hulpprogramma voor zoekwoorden. Het is belangrijk om hierbij te checken hoe groot de concurrentie is. Hoe meer concurrentie, hoe lastiger om hoge posities te verkrijgen in zoekmachines. Daarnaast is het essentieel rekening te houden met je doelgroep: zijn het mensen die wel wat willen uitgeven voor een goede notebook of gaat het om mensen die het goedkoopste van het goedkoopste willen.

3. Zoekwoordselectie: kies één zoekterm per pagina

Uiteindelijk is de meest duurzame zoektermstrategie, om één zoekterm per pagina te gebruiken. Dit kan worden aangevuld met synoniemen, maar uiteindelijk kun je het hierdoor verliezen van concurrentie. Want stel dat je een pagina optimaliseert voor ‘laptop bestellen’ en ‘notebook bestellen’, dan is uiteindelijk een concurrerende pagina die zich op één van de twee zoektermen richt, relevanter voor Google. Hoe meer focus er is op één keyword, hoe beter je gevonden wordt op dat keyword.

4. Focus: richt je (ook) op longtail zoektermen

Longtail, afbeelding van Wikipedia

Naast een algemene zoekterm, zoals ‘notebook’ bestellen, kun je kiezen voor een strategie waarbij je je richt op de zogenaamde longtail. Dit zijn zoektermen die een relatief laag zoekvolume hebben: er zijn in verhouding weinig mensen die dit zoekwoord in Google intypen. Tegelijk kan het wel zo zijn dat als iemand naar iets specifieks op zoek is, die persoon veel sneller overgaat tot conversie dan iemand die zich alleen maar oriënteert. Iemand die zoekt met ’15” notebook bestellen’ converteert veel sneller dan iemand die zoekt op ‘goedkope notebooks’. Hoewel er veel minder mensen zijn die op een specifieke term zoeken, zijn er wel heel veel verschillende termen die door mensen gebruikt worden. Daarmee wordt het bereik van longtail zoektermen misschien wel groter en relevanter dan het bereik van meer algemene zoektermen. In de grafiek hiernaast is het geel gearceerde gedeelte de longtail, de ‘lange staart’.

5. Structuur van zoektermen: wees consequent

Een moeilijke om aan te houden, maar wel erg handig: wees consequent in de opbouw van structuur van zoektermen per pagina. Je kunt bijvoorbeeld  kiezen voor een categoriepagina met de zoekterm ‘Notebooks vergelijken’ en op een productpagina uit die categorie -vanwege een hoger zoekvolume- met de zoekterm ‘Laptop X bestellen’. Een meer duurzame aanpak is echter om te focussen op één van beide, om relevantie te verhogen en het beheer te vergemakkelijken.

Samengevat…

Het kiezen van de juiste zoektermen is geen eenvoudig of vanzelfsprekend proces. Met name bij meer complexe websites is het essentieel om goed na te denken over interactie en structuur, gedegen marktonderzoek te doen en consequent te zijn. Door in de basis echter hier veel tijd en energie in te steken, zal het rendement uiteindelijk veel groter zijn. Quick & dirty oplossingen houden het simpelweg niet lang vol. Een duurzame, grondige aanpak rendeert, ook en juist op lange termijn.