18 online buzzwords die ik in 2011 niet meer wil horen
Toen ik tijdens mijn studie in aanraking kwam met het vakgebied marketing, werd me al snel duidelijk dat marketeers een grote voorliefde hebben voor weinigzeggende terminologie. Er zijn marketingboeken vol geschreven met holle termen die gemakkelijk door heldere synoniemen vervangen kunnen worden; of simpelweg weggelaten kunnen worden.
Veel marketeers zijn online marketeers geworden en zijn vervolgens vrolijk doorgegaan met bullshitbingo. Een echte voorliefde voor lijstjes heb ik niet, maar vanuit mijn ergernis heb ik me er dit jaar toch aan gewaagd. Onderstaand een lijstje met termen die of zo hol als een vat, of net iets (lees: veel) te vaak gebruikt zijn in 2010:
- Infographic
- Topposities
- Engagement
- Social media goeroe/expert
- Customer experience
- Brand ambassadors
- [vul maar in] 2.0
- Reputatiemanagement
- Authentiek
- Recessiemarketing
- Semantische web
- Likeable
- Keyword density
- (wisdom of) the crowd
- Implementeren
- Tweeps
- Ranking factor
- Random act of kindness
Om niet te vervallen in doelloos zeiken: laten we in 2011 ons best doen ons vakgebied wat toegankelijker te maken.
Mocht je toch potentie in het gebruik van bovenstaande en vergelijkbare termen zien voor je presentaties en analyses, put dan je inspiratie uit de site http://whatthefuckismysocialmediastrategy.com/.